نحوه تعویض باتری جاروبرقی رباتیک

نحوه تعویض باتری جاروبرقی رباتیک

جاروبرقی رباتیک یوفی یک وسیله ایده‌آل برای کار نظافت منزل‌ها می‌باشد که همه ما را از دردسرهای کمر درد در حین جاروکشیدن نجات داده است! با تمام این تفاسیر، همین جاروبرقی رباتیک پرطرفدار، ممکن است دچار خرابی شود و احتیاج به رسیدگی و تعمیر داشته باشد. نحوه تعویض باتری جاروبرقی رباتیک، مسئله‌ای است که در این مقاله به طور خلاصه به آن خواهیم پرداخت.

وقتی صحبت از جاروبرقی رباتیک می‌شود، یکی از اصلی‌ترین و آسیب‌پذیرترین قطعات آن، باتری آن است. چنانچه باتری آن به مشکل بخورد، عملکرد کل دستگاه با مشکل روبرو می‌شود؛ پس می‌بایست در تلاش باشید تا از باتری جاروبرقی رباتیک بیشترین و بهترین استفاده را کنید و به درستی آن را حفظ کنید.

امکان دارد تصور کنید که این باتری‌های قابل شارژ در جاروبرقی‌های رباتیک همیشگی بوده و تداوم دارند؛ ولی در حقیقت اصلاً این طور نیست! هر باتری که قابلیت شارژ دارد، دارای تعدادی محدود چرخه بوده؛ یعنی هر یک باتری به تعداد دفعات محدودی قادر است انرژی‌اش را تخلیه و سپس شارژ کند.

هر مرتبه که باتری یک چرخه را طی می‌نماید، از مقدار کل انرژی که قادر به ذخیره سازی است، مقداری کم می‌شود. با این وجود، ما نکته‌های امتحان شده بی‌شماری را برای بالابردن عمر جاروبرقی رباتیک داریم. چنانچه نکات ذکر شده در ذیل را رعایت کنید، قادرید باتری جاروبرقی رباتیک خود را سالم نگه داشته و مدت زمان بیشتری از آن بهره بگیرید.

قرارگیری جاروبرقی رباتیک در دمای متوسط
قرارگیری جاروبرقی رباتیک در دمای متوسط

قرارگیری جاروبرقی رباتیک در دمای متوسط

اینکه جاروبرقی رباتیک را از نور و دمای مستقیم خورشید دور نگه دارید، موجب افزایش عمر باتری آن می‌شود. گرما یا سرمای شدید، هر دو روی باتری این دستگاه تأثیر منفی می‌گذارند. دمای سرد قادر است موجب کاهش ظرفیت کل باتری شده و ربات را مجبور کند تا زودتر شارژ گردد. تحقیقات نشان‌دهنده این اسن که دمای بالا موجب بالارفتن تخریب میان چرخه‌های موجود در باتری می‌گردد. برای  بالا بردن طول عمر باتری جاروبرقی رباتیک خود، می‌بایست این دستگاه را تا حد امکان در دمایی متوسط قرار دهید و نگهداری کنید.

جاروبرقی رباتیک و برس‌های آن

عوض کردن و تمیز نگه‌داشتن برس‌های جاروبرقی رباتیک، باعث کاهش فشار به باتری آن شده و به سلامت آن هم کمک بزرگی می‌کند. باتری‌های هنگامی تحلیل می‌روند که انرژی خود را تخلیه و شارژ می‌کنند! چنانچه جاروبرقی رباتیک شما به صورت تأثیرگذاری عمل می‌کند، انرژی کمتری را تخلیه کرده و احتیاج به شارژ دوباره به مراتب کمتر دارد. اینکه برس‌های ربات در جاروبرقی را از گره خوردگی تمیز نگه دارید، به جاروبرقی رباتیک شما یاری می‌رساند تا به بهترین نحو ممکن عمل و کار کند.

استفاده مداوم و منظم از جاروبرقی رباتیک

این مسئله که جاروبرقی رباتیک یوفی خود را با 100 درصد یا 0 درصد شارژ برای مدت زمانی طولانی رها نکنیم، اهمیت زیادی دارد؛ چرا که هر دوی این حالات فشار زیادی را به باتری وارد می‌کنند. مطلوب است هیچ گونه باتری را با صفر درصد یا صددرصد شارژ ول نکرده و کنار نگذارید.

استفاده مداوم و منظم از جاروبرقی رباتیک
استفاده مداوم و منظم از جاروبرقی رباتیک

برای پیشگیری از این موضوع، می‌بایست دستگاه خود را به صورت منظم و مرتب استفاده کنید. انجام دادن این امر، موجب می‌گردد که جاروبرقی شما با شارژ کامل در طی زمانی طولانی بلا استفاده نماند. چنانچه جاروبرقی رباتیک شما قابلیت موانع مجازی را دارد، از آن بهره بگیرید.

با قابلیت موانع مجازی، قادر هستید دستگاه خود را به سوی تمیز کردن مناطق مورد نظر خود هدایت کرده و از وارد آن به دیگر نقاط پیشگیری کنید. همینطور این قابلیت به پیشگیری از تخلیه شدن کلیه انرژی در باتری یاری می‌رساند.

نحوه تعویض باتری جاروبرقی رباتیک با ظرفیت بالاتر

باتری عظیم‌تر بدین معنا است که شما قادر هستید تمیزکاری و نظافت بیشتری را با چرخه‌های کمتری انجام دهید. ظرفیت باتری به طور معمول با میلی آمپر ساعت اندازه‌گیری می‌شود؛ هر چه مقدار میلی آمپر ساعت باتری جاروبرقی رباتیک شما بالاتر باشد، بدین معنا است که باتری قادر است انرژی بیشتری را در خود ذخیره سازی کند. بنابراین باتری‌هایی با ظرفیت‌های بیشتر و قوی‌تر، قادر هستند برای شما مقاوم‌تر و کارآمدتر باشند.

نحوه تست باتری جاروبرقی رباتیک

نکته حائز اهمیت: پیش از جداسازی باتری جاروبرقی، آن را از منبع تغذیه آن جدا کنید. پیش از آزمایش باتری اطمینان حاصل کنید که اتصال آن به طور کامل قطع شده است؛ زیرا خطر برق گرفتگی و یا آسیب دیدگی به دستگاه وجود دارد. از دستکش آنتی استاتیک حتما استفاده کنید. چنانچه تصور می‌کنید که نمی‌توانید این کار را انجام دهید، مطلوب است با یک متخصص تماس گرفته و راهنمایی بگیرید.

در ادامه این مقاله نحوه آزمایش سلامت باتری را به شما گوشزد می‌کنیم:

  • باتری جاروبرقی رباتیک را تا حداکثر مقدار ظرفیت خود شارژ نمایید. ( به دستور‌های ارائه شده به وسیله سازنده جاروبرقی خود رجوع کنید.)
  • پس از شارژ کامل باتری و دستگاه، جاروبرقی رباتیک را از محل اتصال به شارژ خارج نمایید.
  • بلافاصله بعد از آن، قسمت خارجی جاروبرقی را جدا کنید تا دسترسی به باتری پیدا کنید. باتری را جدا کنید و ولتاژ را در پایانه‌های آن اندازه بگیرید. ولتاژ می‌بایست به صورت تقریبی با ولتاژ نوشته شده روی آن برابر باشد.
  • چنانچه دستگاه یا ولتاژ نمی‌دهد و یا خیلی کم ولتاژ دارد، باتری دارای عیب بوده و به همین علت است که جاروبرقی رباتیک شما دیگر شارژ خوبی نمی‌کند. چنانچه با این مورد روبرو شدید، می‌بایست یک باتری نو را برای آن تهیه نمایید.
  • چنانچه عدد ولتاژ درست است، باتری را مجدداً در جاروبرقی قرار داده و درب آن را ببندید؛ بعد اجازه دهید جاروبرقی رباتیک شما در حالت کمترین توان خود کار کند. چنانچه زودتر از حالت اتوماتیک خود تخلیه گردید، باتری عیب داشته و باید آن را عوض کنید.
نحوه تست باتری جاروبرقی رباتیک
نحوه تست باتری جاروبرقی رباتیک

نحوه تعویض باتری جاروبرقی رباتیک

ربات را برگردانید تا به بخش پایینی جاروبرقی دسترسی پیدا نمایید. پیچ‌های محفظه باتری را باز کنید و درپوش را بردارید. ( نکته: به دفترچه راهنمای دستگاه رجوع کرده تا دریابید که آیا می‌بایست تمامی پیچ‌ها را بردارید یا باتری در یک محفظه ویژه واقع است. در حقیقت همیشه لزومی ندارد که تمامی پیچ‌ها را در بیاورید.)

اکثراً باتری بر روی قطعات دیگر قرار می‌گیرد. گیره آن را برداشته تا از جاروبرقی رباتیک جدا گردد. باتری تازه را در شکاف قرار داده و مراقبت کنید که آن را دقیقا در جای درست خود محکم کنید. درب آن را کاملاً بسته، بعد ربات را روی پایه شارژ آن جاروبرقی قرار دهید.

باتری را به طور کامل شارژ نمایید. چنانچه درباره انجام این کار به شک افتاده‌اید و یا نگرانی دارید، قادر هستید از اینترنت کمک گرفته و یا با یک متخصص در این زمینه تماس بگیرید تا به بهترین شکل شما را راهنمایی کند.

نظرات کاربران

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها