چرا جاروبرقی ربات ممکن است به مبلمان آسیب برساند؟

تاریخچه جاروبرقی رباتیک

بسیاری از ابزارهای اساسی که در طول تاریخ برای نظافت استفاده می‌شوند، امروزه برای ما آشنا هستند، از پارچه گرفته تا جارو، برس و سطل. اما اخیراً، راه‌حل‌های فن‌آوری برای گرد و غبار و کثیفی خانگی – مانند جاروبرقی های رباتیک – انتظارات ما را از معنای واقعی “تمیز” تغییر داده است. جاروبرقی رباتیک که سطح مشخصی از استقلال از کاربر دارد و برای تمیز کردن برنامه ریزی شده است. همه آنها از جاروبرقی برای تمیز کردن استفاده می کنند، در حالی که برخی از آنها روش های اضافی مانند برس های چرخشی، پاک کردن یا استریل کردن UV دارند. برخی حتی دارای دوربین های امنیتی، سیستم های مخابره داخل ساختمان و سایر ویژگی ها هستند و بیشتر ربات های خانگی هستند تا جاروبرقی. اما آیا تا به حال درباره تاریخچه جاروبرقی رباتیک کنجکاو شده اید؟

تاریخچه جاروبرقی رباتیک
تاریخچه جاروبرقی رباتیک

تاریخچه جاروبرقی رباتیک از اولین جاروبرقی رباتیک در سال 1996 ظاهر شد. ربات جاروبرقی، به لطف تبدیل شدن جیمز دایسون به واقعیت، در سال 1996 شروع به کار کرد. الکترولوکس، تولید کننده معروف لوازم خانگی سوئدی، به سرعت پتانسیل این اختراع جدید را دید و آن را از دایسون خریداری کرد. این جاروبرقی توسط شرکت Electrolux، سازنده لوازم خانگی و حرفه ای سوئدی ساخته شد و “Trilobite” نام داشت. به دلیل تازگی آن در برنامه تلویزیونی علمی بی بی سی، دنیای فردا ظاهر شد. نسبتاً خوب کار می کرد اما در برخورد با اشیا مشکل داشت و به دلیل اینکه در فاصله کمی از دیوارها و سایر اشیاء متوقف شد در نتیجه در تمیز کردن مناطق کوچک و گوشه ها مشکل داشت. در نتیجه تولید آن متوقف شد. شرکت فناوری Dyson از بریتانیا در سال 2001 نوع خود را با نام DC06 معرفی کرد اما بسیار گران بود و هرگز وارد تولید انبوه نشد. یک سال بعد iRobot، یک شرکت فناوری پیشرفته آمریکایی، Roomba را راه اندازی کرد. این روبوواک می تواند هنگام برخورد با مانع تغییر جهت دهد، نقاط کثیف روی زمین را تشخیص دهد و سطح شیب دار را تشخیص دهد که از سقوط از پله ها جلوگیری می کند. به سرعت محبوب شد و شرکت های دیگر به ایده جاروبرقی روباتیک بازگشتند. Roomba تا به امروز بیش از 40 مدل در همه محدوده های قیمتی دارد. Neato Robotics یک جاروبرقی رباتیک XV-11 ساخت که از دید لیزری به جای اولتراسوند سنتی استفاده می کند در حالی که شرکت Dyson تلاش می کند یک جاروبرقی رباتیک ایجاد کند که از یک سیستم بینایی با دوربین برای ناوبری استفاده می کند. هدف از طراحی در اینجا بهبود توانایی ناوبری ربات برای داشتن قدرت مکش بسیار بیشتر از هر جاروبرقی رباتیک قبلی بود. از آن زمان، همه سازندگان برای ارتقای ربات های خود تلاش کرده اند.

آیا جاروبرقی رباتیک به مبلمان آسیب می رساند؟
آیا جاروبرقی رباتیک به مبلمان آسیب می رساند؟

مانند همه ابزارها، جاروبرقی رباتیک جنبه های مثبت و منفی خود را دارند. در مقایسه با جاروبرقی های استاندارد صدای کمتری دارند. آنها در زمان صرفه جویی می کنند زیرا می توانند به صورت خودکار عمل کنند. آنها فقط باید در اتاقی قرار گیرند که نیاز به تمیز کردن دارد، روشن شود، به گوشی همراه متصل شود و تمام. برخی از آنها باید بعد از کار شارژ شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند ایستگاهی را پیدا کنند که در آن به تنهایی شارژ شوند. نسبت به جاروبرقی های استاندارد نیاز به نگهداری بسیار کمتری دارند. مخزن جاروبرقی باید خالی شود و برس های غلتکی باید تمیز شوند. آنها بسیار کوچکتر هستند و به فضای بسیار کمتری برای نگهداری نیاز دارند. آنها همچنین می توانند بدون مشکل به زیر تخت، میز و زیر کابینت برسند. سنسورهای آنها نیز آنها را ایمن نگه می دارند تا نگران نباشید که آنها به چیزی برخورد کنند یا از پله ها سقوط کنند.

جاروبرقی های رباتیک اکنون می توانند یک اتاق را اسکن کنند و بهترین مسیر تمیز کردن را انجام دهند و در عین حال از موانع اجتناب کنند. این همه به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی و هوش مصنوعی بهبود یافته امکان پذیر شده است.

چگونه هوش مصنوعی به بهبود جاروبرقی رباتیک یوفی کمک می کند؟ به لطف هوش مصنوعی، روبات‌ها اکنون حافظه‌های بلندمدتی دارند. آنها می توانند به طور مداوم حرکات خود را در طول هر تمیز کردن به روز کنند و راه های بهتری برای بهبود مسیر تمیز کردن خود پیدا کنند. قدرت مکش این ربات‌ها نیز به دلیل باتری‌های لیتیوم یونی با دوام بیشتر و موتورهای برقی بدون جاروبک بسیار کارآمد پیشرفت زیادی داشته است. آنها همچنین قبل از شارژ مجدد باتری برای مدت طولانی تری کار می کنند.

جاروبرقی های رباتیک در دو دهه اخیر راه طولانی را پیموده اند. این باعث می‌شود به این فکر کنید که در آینده چه چیزی در انتظار ما است زیرا هوش مصنوعی و فناوری با سرعت بیشتری در حال بهبود هستند.

جاروبرقی رباتیک یوفی
جاروبرقی رباتیک یوفی

شعار یوفی «ساده‌شده خانه هوشمند» چیزی است که ما را به ساخت دستگاه‌ها و لوازم خانگی هوشمند با کاربری آسان سوق می‌دهد که برای بهبود زندگی شما طراحی شده‌اند. از جاروبرقی‌های روباتیک هدایت‌شونده لیزری گرفته تا سیستم‌های امنیتی بی‌سیم، هر محصول یوفی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و برای راحتی شما طراحی شده است. یوفی در حال توسعه نسل جدیدی از دستگاه‌ها و وسایل متصل است که به طور یکپارچه با هم کار می‌کنند تا تجربه کامل خانه هوشمند را ساده کنند.

نظرات کاربران

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها