مروری کامل بر ناوبری جاروبرقی رباتیک

مروری کامل بر ناوبری جاروبرقی رباتیک

جاروبرقی های رباتیک از روزهای اولیه، پیشرفت های چشمگیری داشته اند. در حالی که ربات‌های قدیمی‌تر به سادگی در خانه شما پرسه می‌زنند و به تمامی وسایل خانه شما برخورد می‌کنند تا تمام کفی را که می‌توانستند تمیز کنند، ربات‌های پیشرفته امروزی می‌توانند نقشه بسیار دقیقی از خانه شما تشکیل دهند و به طور هوشمند کارآمدترین مسیر را برای تمیز کردن کامل ترسیم کنند. جاروبرقی های رباتیک این کار را با استفاده از طیف وسیعی از حسگرها و هوش مصنوعی انجام می دهند. البته مدل های قدیمی همچنان یک گزینه است و حتی ممکن است بسته به بودجه و نیاز شما برای شما مناسب باشد. در اینجا مروری کامل بر ناوبری جاروبرقی رباتیک و نکاتی وجود دارد که باید در مورد اینکه چگونه جاروبرقی های رباتیک به خانه شما وارد می شوند و چگونه می توانید نوع ناوبری مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کنید، بدانید.

سنسور نقشه برداری، ناوبری جاروبرقی رباتیک

ناوبری که در نسخه های اولیه جاروبرقی رباتیک میبینید، از ابتدایی ترین نوع ناوبری است. امروزه ارزان‌ترین جاروبرقی‌های روباتی اغلب فقط به حسگر نقشه‌برداری مجهز هستند.

 با این حال، تقریباً همه جاروبرقی‌های رباتیک به طیف وسیعی از سنسورها نیاز دارند تا به آنها کمک کند تا در مسیر خود در خانه شما حرکت کند و مشکلات احتمالی ایمنی جاروبرقی های رباتیک مانند افتادن از پله‌ها را برطرف کنند. جاروبرقی های رباتیک پیشرفته تر برای جابجایی کاملاً به این نوع حسگرها وابسته هستند. روبات‌های پیشرفته‌تر از حسگرها برای افزایش قابلیت تمیز کردن خود استفاده می‌کنند. برخی از ربات‌ها، از حسگرهایی برای ناوبری استفاده می‌کنند، اما از سنسورهای تمیزکننده پیشرفته‌تری مانند تشخیص فرش استفاده می‌کنند که همگی با قیمت بسیار مناسب هستند.

سنسور نقشه برداری، ناوبری جاروبرقی رباتیک
سنسور نقشه برداری، ناوبری جاروبرقی رباتیک

در اینجا برخی از سنسورهایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند آورده شده است:

سنسورهای سقوط،ناوبری جاروبرقی رباتیک

عملاً همه جاروبرقی های رباتیک یوفی مجهز به سنسورهای سقوط هستند. این سنسورها از افتادن آنها از پله ها یا سایر تفاوت های بزرگ بین سطوح جلوگیری می کند. سنسورهای سقوط می توانند بسیار کارآمد باشند. نه تنها به این دلیل که از ربات شما در برابر افتادن از پله ها محافظت می کنند، بلکه به این دلیل که می توانند ربات شما را از عبور از مسیر شیب دار یا عبور از موانع جلوگیری کنند. آنها این احتمال را کاهش می دهند که ربات شما ارتفاع بیشتر از آنچه که می تواند تحمل کند سقوط کند و در نهایت وارونه یا آسیب ببیند.

سنسورهای دیواری

حسگرهای دیواری، جاروبرقی های رباتیک یوفی را از ضربه زدن به دیوارها و اثاثیه بزرگ دور نگه می‌دارند، صدای زیادی ایجاد و در حین حرکت آسیب وارد می‌کنند. آنها همچنین به روبات ها کمک می کنند تا در امتداد دیوارها حرکت کنند. حسگرهای دیواری بسیار مفید هستند، که در آن ربات‌ها دیوارهایی را دنبال می‌کنند که زباله‌ها نیاز به جمع آوری دارند. این حسگرها همچنین به ربات‌ها کمک می‌کنند تا از اتاقی به اتاق دیگر حرکت کنند و بدانند دیوارها کجا هستند تا بتوانند از یک دیوار به دیوار دیگر به صورت زیگ زاگ کنند.

سنسورهای مانع

 جاروبرقی های رباتیک که مجهز به حسگرهای مانع عالی هستند، می توانند حتی از موانعی به کوچکی کفش یا اسباب بازی جلوگیری کنند. مدل های پیشرفته تر می توانند خود را از گره خوردن در سیم ها دور نگه دارند، اگرچه بیشتر ربات ها برای دورماندن از سیم ها تلاش می کنند. اغلب، جاروبرقی های رباتیک طوری برنامه‌ریزی می‌شوند که از زوایای مختلف به موانع نزدیک شوند تا احتمال بیشتری وجود داشته باشد که همه خاک اطراف مانع را به بهترین نحو جمع کنند. همچنین ممکن است مانعی را فشار دهند تا ببینند نرم است یا نه، مانند پرده، تا بتوانند از آن عبور کرده و به تمیز کردن ادامه دهند.

سنسورهای مانع
سنسورهای مانع

سنسورهای فرش

جاروبرقی های روباتیک گاهی اوقات به حسگرهای فرش مجهز می شوند که به آنها کمک می کند تا سطح فرش را از کفپوش ها تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانند از این اطلاعات برای جلوگیری از تمیز کردن فرش یا افزایش قدرت مکش روی فرش استفاده کنند، جایی که ممکن است برای جمع‌آوری زباله‌ها به مکش بیشتری نیاز باشد.

سنسورهای کثیفی

  حسگرهای کثیفی می توانند یک ویژگی بسیار مفید در جاروبرقی های رباتیک باشند. هنگامی که یک ربات فضای کثیف تری را حس می کند، می تواند آن ناحیه را با دقت بیشتری تمیز کند. از آنجایی که در غیر این صورت ممکن است دقایقی طول بکشد تا یک ربات بتواند یک قسمت کثیف را جمع کند، یک حسگر خاک که می تواند به ربات بگوید چندین بار روی یک منطقه خاکی اضافی عبور کند، می تواند بسیار مفید باشد.

سنسورهای نوری

  سنسورهای نوری روی چرخ جاروبرقی قرار دارند. این سنسور به جاروبرقی های رباتیک می گوید که چقدر مسافت را طی کرده است. همچنین ممکن است از حسگرهای نور برای تعیین اینکه چرخ ها چند بار چرخیده اند استفاده کنند. به این ترتیب، جاروبرقی رباتیک می داند که چقدر پیش رفته است، که می تواند به او کمک کند تا در فضا به طور کامل تر حرکت کند، یک مسیر را برنامه ریزی کند و بداند چه زمانی باید برای شارژ به ایستگاه شارژ بازگردد.

سنسور باتری

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که سنسور باتری مربوط به ناوبری نیست. با این حال، بسیاری از جاروبرقی های رباتیک زمانی که نیاز به شارژ دارند به ایستگاه شارژ باز می گردند. برای انجام این کار، آنها باید بتوانند زمان کم شدن باتری خود را حس کنند. علاوه بر این، آنها باید بدانند که چقدر از پایگاه فاصله گرفته اند. در غیر این صورت، آنها نمی توانند آن را با شارژی که هنوز دارند برگردانند.

سنسور باتری
سنسور باتری

دوربین نقشه برداری، ناوبری جاروبرقی رباتیک

برخی از جاروبرقی های رباتیک از دوربین دیجیتال به عنوان سیستم تصویربرداری جاروبرقی رباتیک داخلی برای حرکت در خانه شما استفاده می کنند. برخی از این ربات‌ها، حتی ممکن است با اجازه دادن شما برای دیدن آنچه می‌بینند، نقش دوربین‌های امنیتی را نیز داشته باشند. گاهی اوقات از دوربین ها با ناوبری SLAM استفاده می شود که بسیار موثر است. بدون SLAM، روبات‌هایی که از نقشه‌برداری دوربین استفاده می‌کنند، اغلب مقرون به صرفه هستند و همچنان می‌توانند بسیار کارآمد باشند. ناوبری دوربین به تنهایی یک راه معقول موثر برای پیمایش است، اما دارای برخی نقاط ضعف مهم است.

همانطور که در تاریکی نمی توانید به خوبی ببینید یا به راحتی در خانه خود بچرخید، یک ربات نیز نمی تواند کار جاروبرقی را که به نقشه برداری دوربین وابستگی دارد، انجام دهد. این ربات ها ممکن است در شب خوب عمل نکنند. برخی به منبع نور خود مجهز هستند. جاروبرقی های رباتیک دوربین دار ، با نور مشکلات ناوبری در شب را برطرف می کنند. با این حال آن ها مشکل نور در خانه ی شما را دارند.

یکی دیگر از مشکلات نقشه برداری دوربین این است که جاروبرقی رباتیک می توانند کاشی ها یا فرش های تیره را با یک قطره اشتباه بگیرند. ممکن است به همین دلیل زیر سایه مبلمان نروند. در حالی که این دوربین ها در تفسیر آنچه می بینند بسیار خوب هستند، اما در مورد نقاط تاریک بسیار ضعیف هستند.

برنامه های وب جاروبرقی های رباتیک و گوشی هوشمند
برنامه های وب جاروبرقی های رباتیک و گوشی هوشمند

به همان دلیلی که جاروبرقی رباتیک در نقشه برداری دوربین و جهت یابی در تاریکی عالی نیستند، ممکن است در مسیریابی در سایه های عمیق نیز دچار مشکل شوند. این می‌تواند این روبات‌ها را بیشتر مستعد گیر کردن زیر مبلمان یا امتناع از رفتن به زیر مبلمان کند.

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها