سیستم تصویربرداری جاروبرقی رباتیک

سیستم تصویربرداری جاروبرقی رباتیک

جاروبرقی های رباتیک با اندازه گیری موقعیت دیوارها و مبلمان و همچنین فاصله تا موانع اطراف به طور خودکار حرکت می کنند. برخی از ربات ها از دوربین دیجیتال داخلی برای حرکت در خانه شما استفاده می کنند. برخی از این ربات‌ها با اجازه دادن به شما برای دسترسی به سیستم تصویربرداری جاروبرقی رباتیک خود، نقش دوربین‌های امنیتی را نیز داشته باشند. گاهی اوقات از دوربین ها با ناوبری SLAM استفاده می شود که بسیار موثر است. روبات‌هایی که از نقشه‌برداری دوربین استفاده می‌کنند، اغلب مقرون به صرفه هستند و همچنان می‌توانند بسیار کارآمد باشند اما می تواند از لحاظ امنیتی مشتریان را با مشکل مواجه کند. ناوبری دوربین به تنهایی یک راه معقول موثر برای پیمایش است، اما دارای برخی نقاط ضعف مهم است.

تصویربرداری جاروبرقی رباتیک
تصویربرداری جاروبرقی رباتیک

بررسی ناوبری با دوربین

همانطور که در تاریکی نمی توانید به خوبی ببینید یا به راحتی در خانه خود بچرخید، سیستم تصویربرداری جاروبرقی رباتیک نیز با مشکل حرکت مواجه می شود. این ربات ها ممکن است در شب خوب عمل نکنند. برخی به منبع نور خود مجهز هستند. جاروبرقی های دوربین با نور مشکلات ناوبری در شب را برطرف می کند. با این حال، آنها مشکلات خاص خود را در داشتن یک پرتو نور در اطراف خانه شما در تاریکی دارند.

به همان دلیلی که ربات های نقشه برداری دوربین در جهت یابی در تاریکی عالی نیستند، ممکن است در مسیریابی در سایه های عمیق نیز دچار مشکل شوند. این می‌تواند این روبات‌ها را بیشتر مستعد گیر کردن زیر مبلمان یا امتناع از رفتن به زیر مبلمان در وهله اول کند.

همه ی جاروبرقی های رباتیک مجهز به دوربین نیستند. دفترچه راهنمای کاربر، معمولاً همه سنسورها و امکانات آنها را نشان می دهند. برخی از مدل‌ها به حسگرهای لمسی، و همچنین رادارهای لیزری و اولتراسونیک محدود می‌شوند، اما تعداد جاروبرقی های رباتیک که دارای دوربین هستند، رو به افزایش است. مدل های رده بالا بیش از پنج سال است که از دوربین ها برای حرکت بهتر در اتاق استفاده می کنند. به گفته مهندسان، به حرکت صحیح اطراف اجسام و سایر موانع کمک می کند. برخی از جاروبرقی ها نیز دارای میکروفون برای پاسخ به دستورات صوتی هستند.

بررسی ناوبری با دوربین
بررسی ناوبری با دوربین

محصولات جاروبرقی های رباتیک یوفی، مکنده های کوچک هوشمند هستند که بیشتر آنها از حسگرهای مکانیکی، حسگرهای نوری و نرم افزارهای پیشرفته برای انجام کار استفاده می کنند. اکثر آنها به اینترنت متصل می شوند که آنها را در رده تماس های ویدیویی و وب کم قرار می دهد که داده های شخصی و محیطی را برای ارائه خدمات بهتر به کاربر جمع آوری می کند.

اخیراً جاروبرقی‌های رباتیک را آزمایش کرده‌ایم. ما متوجه شدیم که به طور کلی، آسیب‌پذیری‌ احتمالی آن‌ها به اندازه تماس تصویری نگران‌کننده نیست، اما تولیدکنندگان همچنان می‌توانند اقدامات امنیتی قوی‌تری را درنظر بگیرند. این شرکت‌ها باید مطمئن شوند که دوربین‌های موجود در جاروبرقی های رباتیک دارای حفاظت‌های امنیتی مناسبی هستند تا اطمینان حاصل شود که دیگران نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

تست امنیت داده ها و حفظ حریم خصوصی

برای امنیت داده‌ها، این موضوع که آیا جاروبرقی رباتیک شامل اقدامات امنیتی مانند رمزگذاری است یا خیر را بررسی کنید. همچنین در میان سایر ویژگی‌ها، به‌دنبال احراز هویت دو مرحله‌ای، به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزار و اعلان‌های ایمیلی هنگام ورود کاربر از دستگاه یا آدرس IP جدید باشید. برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها، گزینه‌های تنظیم حریم خصوصی و اسناد در دسترس عموم، مانند قوانین و شرایط خدمات را بررسی کنید تا ببینید سازنده‌ها چگونه داده‌های شما را جمع‌آوری و استفاده می‌کنند، از جمله اینکه آیا آنها نحوه جمع‌آوری اطلاعات را فاش می‌کنند و با چه کسانی به اشتراک می‌گذارند.

تست امنیت داده ها و حفظ حریم خصوصی 
تست امنیت داده ها و حفظ حریم خصوصی

استفاده نادرست از سیستم تصویربرداری جاروبرقی رباتیک

حتی با فرض اینکه سازنده ربات جاروبرقی از نظر اخلاقی خالص باشد، سرنوشت داده های جمع آوری شده همیشه ایده آل نیست. این می تواند برای سال ها در سرورهای شرکت قرار داشته باشد، جایی که حفاظت از آن در اولویت نیست. بنابراین، علاوه بر پیمانکاران فرعی، افراد خارجی ممکن است به طور ناگهانی به آن دسترسی پیدا کنند – از محققان امنیتی گرفته تا مجرمان سایبری یا هکریست ها.

چگونه خطرات احتمالی را به حداقل برسانیم

  • انتخاب فروشندگانی با سابقه حفظ حریم خصوصی و امنیتی اثبات شده، شروع خوبی است.
  • جاروبرقی رباتیک انتخاب کنید که جمع آوری داده ها و خطر نشت به حداقل برسد. به عنوان مثال، می توانید در تنظیمات مشخص کنید که نقشه خانه شما به سرور سازنده ارسال نشود، زمانی که اعضای خانواده در آنجا هستند، تمیزکاری انجام نشود و در صورت لزوم، جاروبرقی را از ورود به اتاق های خاص منع کنید. اتاق خواب یا کتابخانه این آخرین گزینه گاهی اوقات در تنظیمات موجود است، اما استفاده از موانع دیوار مجازی که توسط سازنده دستگاه فروخته می شود، حتی ایمن تر است.
  • یکی دیگر از گزینه های واقع بینانه، انتخاب مدل جاروبرقی است که کاملاً آفلاین کار می کند. تعدادی از مدل‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند، اگرچه هنوز برای برنامه ریزی راه‌اندازی و مشاهده آمار تمیز کردن، به غیر از برنامه نصب شده روی تلفن شما، به اینترنت نیاز دارند.
چگونه خطرات احتمالی را به حداقل برسانیم
چگونه خطرات احتمالی را به حداقل برسانیم

فروشندگان به شما نمی‌گویند که یک مدل خاص به صورت آفلاین کار می‌کند یا خیر، بنابراین توصیه می‌کنیم بازخورد کاربران واقعی و بررسی‌های دقیق محصول را بخوانید یا با خدمات پشتیبانی فنی تماس بگیرید. اگر تنظیم جاروبرقی برای عملکرد آفلاین امکان پذیر نیست، یک گزینه ترکیبی ممکن است کار کند: تنظیمات اولیه را با استفاده از برنامه تلفن همراه انجام دهید و برنامه تمیز کردن مورد نیاز را تنظیم کنید، سپس دسترسی به اینترنت را غیرفعال کنید.

این را می توان از طریق تنظیمات روتر انجام داد: یا با تغییر رمز عبور نقطه دسترسی یا با افزودن جاروبرقی به فهرست انکار. به هر حال، زمانی که در تنظیمات روتر هستید، مطمئن شوید که سیستم عامل به روز است و رمز عبور پیش فرض کارخانه نیست. این نه تنها امنیت جاروبرقی، بلکه کل خانه هوشمند شما را بهبود می بخشد.

یک روش پیچیده تر، راه اندازی جاروبرقی بدون اتصال به سرورهای سازنده، مستقیماً از شبکه محلی است. این دستگاه حتی می تواند با یک سیستم اتوماسیون خانه هوشمند ادغام شود! چنین پروژه هایی وجود دارد، اما نیاز به مهارت های فنی خاصی دارند.

با توجه به این که تکنولوژی هر روز درحال پیشرفت است و دوری از آن کاریست غیرممکن، باید راه های امن را برای حفظ اطلاعات خود در نظر بگیریم و قبل از استفاده از هر دستگاهی، جوانب آن را بسنجیم.

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها